PENYELESAIAN DAN PERLAKSANAAN
Harta sepencarian ialah harta yang diperolehi bersama
oleh suami-isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa mengikut syarat-syarat yang
ditentukan oleh Hukum Syarak. Harta sepencarian ini boleh dituntut oleh suami
atau isteri di Mahkamah yang berbidangkuasa. Harta sepencarian termasuklah wang
ringgit, harta alih, harta tak alih atau apa-apa aset yang dihasilkan atas
perkongsian bersama dalam tempoh perkahwinan.
Tuntutan harta sepencarian ini
hendaklah dikemukan ke Mahkamah Tinggi Syariah.
Di Malaysia harta sepencarian ini berasal daripada amalan adat dalam
kalangan masyarakat Melayu iaitu adat Temenggung dan adat Perpatih.Adat
Perpatih diamalkan di Negeri Sembilan dan sebahagian kecil Melaka manakala adat
Temenggung diamalkan di negeri-negeri selain dari negeri di atas.
Adat Temenggung mentakrif harta sepencarian sebagai harta yang diperoleh oleh kedua-dua suami dan isteri semasa perkahwinan. Seandainya perkahwinan itu telah mencapai usia tiga tahun dan pasangan telah mempunyai anak, maka harta sepencarian adalah harta yang pasangan peroleh atau miliki sebelum mereka berkahwin.Mengikut prinsip asasnya, jika pasangan bercerai atau salah seorang daripada pasangan meninggal dunia maka kedua-dua pihak berhak mendapat bahagian di dalam harta sepencarian tersebut (dalam hal perceraian) atau pasangan yang masih hidup berhak mendapatkan harta sepencarian (dalam hal kematian).
Adat Temenggung mentakrif harta sepencarian sebagai harta yang diperoleh oleh kedua-dua suami dan isteri semasa perkahwinan. Seandainya perkahwinan itu telah mencapai usia tiga tahun dan pasangan telah mempunyai anak, maka harta sepencarian adalah harta yang pasangan peroleh atau miliki sebelum mereka berkahwin.Mengikut prinsip asasnya, jika pasangan bercerai atau salah seorang daripada pasangan meninggal dunia maka kedua-dua pihak berhak mendapat bahagian di dalam harta sepencarian tersebut (dalam hal perceraian) atau pasangan yang masih hidup berhak mendapatkan harta sepencarian (dalam hal kematian).
Pada dasarnya tidak terdapat dalil khusus di dalam al-Quran dan
al-Sunnah yang menerangkan kedudukan Harta Sepencarian dalam Islam.
Pemakaiannya diambil dari segi kaedah ‘uruf. Dalam perundangan Islam, apabila
sesuatu ‘uruf diakui kebaikannya dan diberi pengiktirafan undang-undang, maka
ia bertukar menjadi suatu peraturan yang mesti diikuti.
Dalam Al-Quran ada menyebut :
“
Orang lelaki ada bahagian dari apa yang mereka usahakan dan orang perempuan
pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan ” ( Surah An-Nisa’ : 32 )
Dalam ayat ini dapat kita fahami bahawa hak wanita dalam harta benda itu
bergantung dari apa yang diusahakan. Menurut Akta Undang-Undang Keluarga Islam
Wilayah Persekutuan 1984, harta sepencarian ditakrifkan sebagai:
“Harta yang
diperolehi bersama oleh suami isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa mengikut
syarat-syarat yang ditentukan oleh Hukum Syarak’.
DALIL
DAN PENDAPAT ULAMA'
Harta sepencarian bukan lagi soal adat semata-mata bahkan telah
dikanunkan dalam perundangan dan mengikut prinsip-prinsip Hukum Syara’. Perkara
ini boleh dilihat dalam kaedah fiqh Islam yang ada seperti yang dijelaskan oleh
al-Sayuti didalam kitab “al-Asybah wa al-Nazair fi al-Qawaid wa al-Furu’ ” di
halaman 354 bahawa;
“Adat resam sesuatu bangsa atau kaum yang tidak bertentangan dengan Islam adalah boleh diterima pakai sebagai sebahagian daripada peraturan hidup dan perundangan bagi sesebuah Negara”.
Di dalam kaedah fiqh atau “al-qawaid al-Fiqhiyyah” ia dikenali dengan kaedah “al-Adat Muhakkamah”. Adat yang juga dikenali dengan ‘urf menurut jumhur fuqaha’ telah ditakrifkan sebagai “sesuatu yang telah menjadi kebiasaan oleh manusia dan mematuhinya dalam urusan kehidupan harian sehingga sebati dengan mereka dan menjadi suatu perkara yang lumrah, sama ada ‘urf itu qauli atau amali, am atau khas, sahih atau fasid”. Ini ditakrifkan oleh Abdul Karim Zaidan dalam kitab al-Wajiz Fi Usul al-Fiqh, halaman 252 dan kitab al-Qawaid al-Fiqhiyyah oleh Haji Muhamad Soleh bin Haji Ahmad, Pustaka Haji Abdul Majid di halamn 622.
Agama Islam mengiktiraf pemilikan setiap individu terhadap harta. Setiap individu termasuk suami dan isteri berhak memiliki sebarang harta kerana ikatan perkahwinan Islam sama sekali tidak menafikan atau membataskan hak tersebut. Islam menganggap harta sepencarian sebagai satu cara pengiktirafan harta yang boleh dimiliki oleh seseorang di atas daya usahanya untuk memiliki harta tersebut. Harta Sepencarian ialah harta yang dimiliki atau diperolehi dalam tempoh perkahwinan dengan usaha secara langsung atau tidak langsung. Ini dibuktikan melalui firman Allah s.w.t di dalam Surah al-Nisa’, ayat 32;
Maksudnya: “Dan janganlah kamu terlalu mengharapkan (ingin mendapat) limpah kurnia Yang Allah telah berikan kepada sebahagian dari kamu (untuk menjadikan mereka) melebihi sebahagian Yang lain (tentang harta benda, ilmu pengetahuan atau pangkat kebesaran). (kerana telah tetap) orang-orang lelaki ada bahagian dari apa Yang mereka usahakan, dan orang-orang perempuan pula ada bahagian dari apa Yang mereka usahakan; (maka berusahalah kamu) dan pohonkanlah kepada Allah akan limpah kurniaNya. Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.”
KEHENDAK
UNDANG-UNDANG BERKAITAN HARTA SEPANCARIAN
Di dalam menentukan apa-apa
aset/harta sebagai Harta sepencarian, kita hendaklah memahami kehendak
undang-undang bahawa maksud harta sepencarian itu boleh wujud dalam tiga
keadaan iaitu:-
1) Harta yang diperolehi bersama oleh suami isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa menurut syarat-syarat yang ditentukan oleh Hukum Syara’, dengan usaha bersama mereka;
2) Harta yang diperolehi bersama oleh suami isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa menurut syarat-syarat yang ditentukan oleh Hukum Syara’, dengan usaha tunggal satu pihak kepada perkahwinan itu; dan
3) Harta yang dipunyai oleh satu pihak sebelum perkahwinan itu yang telah dimajukan pada sebahagian besarnya dalam masa perkahwinan itu berkuatkuasa menurut syarat-syarat yang ditentukan oleh Hukum Syara’ oleh pihak yang satu itu atau dengan usaha bersama suami isteri.
1) Harta yang diperolehi bersama oleh suami isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa menurut syarat-syarat yang ditentukan oleh Hukum Syara’, dengan usaha bersama mereka;
2) Harta yang diperolehi bersama oleh suami isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa menurut syarat-syarat yang ditentukan oleh Hukum Syara’, dengan usaha tunggal satu pihak kepada perkahwinan itu; dan
3) Harta yang dipunyai oleh satu pihak sebelum perkahwinan itu yang telah dimajukan pada sebahagian besarnya dalam masa perkahwinan itu berkuatkuasa menurut syarat-syarat yang ditentukan oleh Hukum Syara’ oleh pihak yang satu itu atau dengan usaha bersama suami isteri.
HUKUM
SYARAK
Islam menerima pemakaian
apa-apa adat selagi ia tidak bertentangan dengan hukum syarak. Jika dilihat
kepada dua kes yang lama itu, jelas bahawa tuntutan harta sepencarian telah
berlaku sebelum merdeka iaitu seawal 1919. Ia bukan perkara baharu di Malaysia
dan akhirnya hukum adat ini dikanunkan sebagai sebahagian daripada Undang-undang
Islam yang ada di Malaysia.
Adat Perpatih juga turut memperuntukkan mengenai harta sepencarian. Namun begitu ia menggunakan prinsip yang agak berbeza. Menurut adat ini harta sepencarian perlu dibahagikan mengikut prinsip berikut: Carian Bahagi, Dapatan Tinggal, Pembawa Kembali, Suku Belah, Suarang Berage. Maksudnya apa-apa harta yang diperoleh ketika berkahwin perlulah dibahagi di antara pasangan seandainya mereka bercerai. Jika mereka tiada anak dan suami mati maka harta itu akan menjadi milik isteri, prinsip yang sama juga terpakai jika isteri yang mati.
Tetapi jika mereka mempunyai anak, maka pembahagian yang akan dilakukan ke atas harta tersebut perlulah dibincangkan terlebih dahulu dengan semua benefisiari. Di dalam adat ini juga harta sepencarian tidak termasuk apa-apa harta yang diperoleh oleh suami sebelum perkahwinan dan dibawa masuk ke dalam perkahwinan. Harta tersebut akan dipulangkan kepadanya semula jika bercerai dan jika mati kembali kepada sukunya. Prinsip yang sama juga diaplikasikan kepada isteri.
Pembahagiannya akan dilakukan setelah semua hutang dilangsaikan. Jumlahnya adalah sama rata di antara suami dan isteri walaupun mereka mempunyai anak ataupun isteri itu diceraikan kerana berzina. Pengecualian kepada prinsip pembahagian ini adalah jika perceraian itu adalah cerai taklik. Dalam hal ini maka si isteri akan mendapat keseluruhan harta sepencarian.
Adat Perpatih juga turut memperuntukkan mengenai harta sepencarian. Namun begitu ia menggunakan prinsip yang agak berbeza. Menurut adat ini harta sepencarian perlu dibahagikan mengikut prinsip berikut: Carian Bahagi, Dapatan Tinggal, Pembawa Kembali, Suku Belah, Suarang Berage. Maksudnya apa-apa harta yang diperoleh ketika berkahwin perlulah dibahagi di antara pasangan seandainya mereka bercerai. Jika mereka tiada anak dan suami mati maka harta itu akan menjadi milik isteri, prinsip yang sama juga terpakai jika isteri yang mati.
Tetapi jika mereka mempunyai anak, maka pembahagian yang akan dilakukan ke atas harta tersebut perlulah dibincangkan terlebih dahulu dengan semua benefisiari. Di dalam adat ini juga harta sepencarian tidak termasuk apa-apa harta yang diperoleh oleh suami sebelum perkahwinan dan dibawa masuk ke dalam perkahwinan. Harta tersebut akan dipulangkan kepadanya semula jika bercerai dan jika mati kembali kepada sukunya. Prinsip yang sama juga diaplikasikan kepada isteri.
Pembahagiannya akan dilakukan setelah semua hutang dilangsaikan. Jumlahnya adalah sama rata di antara suami dan isteri walaupun mereka mempunyai anak ataupun isteri itu diceraikan kerana berzina. Pengecualian kepada prinsip pembahagian ini adalah jika perceraian itu adalah cerai taklik. Dalam hal ini maka si isteri akan mendapat keseluruhan harta sepencarian.
TUNTUAN HARTA SEPENCARIAN
Bagi
tuntutan harta sepencarian di Mahkamah Syariah ia boleh dilaksanakan dalam tiga
keadaan iaitu tuntutan selepas perceraian, tuntutan semasa perkahwinan dan juga
tuntutan selepas kematian. Bagi tuntutan selepas perceraian, Seksyen 122
Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Selangor 2003 misalnya memperuntukkan
bahawa mahkamah mempunyai bidang kuasa untuk memerintahkan pembahagian harta
sepencarian apabila mahkamah itu membenarkan lafaz cerai atau perintah
perceraian. Oleh itu, mahkamah hanya berbidangkuasa membicarakan kes harta
sepencarian di mahkamah di negeri di mana perceraian berlaku dan didaftarkan.
Tuntutan harta sepencarian juga boleh dibuat
semasa tempoh perkahwinan.
Seksyen 23(10)(b) memperuntukan bahawa isteri boleh
memohon perintah daripada mahkamah supaya diadakan terlebih dahulu pembahagian
harta sepencarian sebelum permohonan poligami disahkan. Malah Seksyen 119(11)
Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Sembilan 2003 menyebut bahawa sebelum
Mahkamah mengesahkan keluar agama, satu perintah untuk membahagikan harta
sepencarian hendaklah dilaksanakan. Kedua-dua peruntukan tersebut berkaitan
dengan permohonan poligami dan juga keluar agama Islam.
Bagi tuntutan selepas kematian,
meskipun tiada peruntukan khusus yang membolehkan mahkamah membahagikan harta
sepencarian sekiranya akibat kematian, namun fatwa negeri Selangor menjelaskan
bahawa jika berlaku kematian, maka pihak yang hidup boleh memohon
pengisytiharan harta sepencarian sebelum harta itu menjadi harta pusaka. Jadi
pihak itu perlu membuktikan bahawa sebahagian harta itu adalah harta sepencarian.
KESIMPULAN
Masalah harta sepencarian di antara
suami isteri adalah merupakan sesuatu perkara yang sangat penting dan perlu
diselesaikan dengan cara yang adil dan saksama terutama sekali apabila berlaku
perceraian.
Khidmat dan kerja seseorang isteri di
dalam rumah patut diberi pertimbangan sewajarnya dan diberi nilaian yang patut
jika khidmat tersebut tidak ada tanda tanda yang ianya diberi secara sukarela,
sekurang-kurangnya sebagai upah (Ujrah at-Misl).
Kedua-dua pihak suami isteri yang
masing-masing ada peranan dan usaha bagi memperolehi harta, hendaklah diberi
hak masing-masing. Dan dalam menentukan kadar dan bahagiannya terserahlah
kepada pertimbangan Hakim apabila berlaku pertengkaran dan perselisihan.
Adat juga perlu diambil kira sebagai kaedah
Syariah dalam menentukan hak masing-masing.
Sebarang persoalan lanjut mengenai Deklarasi Sepencarian boleh hubungi kami di SINI atau Khidmat Peguam, klik di SINI
Artikel ini adalah hak cipta http://sukapeguamsyarie.blogspot.com/